باج افزار جدید به نام locky
ژوئن 25, 2016
دوربین مدار بسته مورد استفاده در اماکن مختلف
ژوئن 25, 2016

آیا نصب دوربین مداربسته جرم است ؟

سوالی که همه افراد قبل از تصمیم به نصب دوربین مدار بسته از خود میپرسند !

در باطن نصب دوربین های مدار بسته به خودی خود نه تنها جرم محسوب نمی شود بلکه از نظر مراجع قانونی نیز مورد تائید قرار می گیرد . اما محدودیت هایی نیز وجود دارند که بعضی از آنها به مجوز های خاص نیاز داشته و در برخی موارد نصب دوربین مداربسته تحت هر شرایطی جرم به حساب می آید.

یک وکیل دادگستری در خصوص استفاده از دوربین‌های مداربسته در سطح شهر گفته است : با توجه به این نکته که در حال حاضر در سطح شهر و در خیابان‌ها از دوربین‌های مداربسته استفاده شده است ، باید بگویم که این امر یک عامل بازدارنده بر کاهش جرایم مرتکبان خواهد شد. این امر برای جامعه بشری بسیار مفید خواهد بود.

در ادامه شما را با منع قانونی استفاده از این تجهیزات در موارد مختلف آشنا خواهیم کرد :

دوربین مداربسته در محیط های عمومی

در حال حاضر هیچ گونه منع قانونی برای نصب دوربین مداربسته در این اماکن وجود ندارد مگر در صورتی که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و … باشد.

دوربین مداربسته در محیط مشاعات

مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله و غیره … نیاز به تائید کتبی از اعضای مجمع ساختمان خواهد بود. در صورت تائید مجمع بر نصب دوربین مداربسته این نظر بر نظر منفرد ساکنین ارجعیت خواهد داشت. در صورت وجود مشکل در مسیر دریافت تائید مجمع اعضای ساختمان می توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در محیط های مشاعات کنند.

دوربین مداربسته در محیط های خصوصی

نصب دوربین مدار بسته در محیط هایی که به حریم شخصی افراد مربوط می گردد (محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رخت کن و…) دارای اشکال بوده و برای نصب دوربین مدار بسته در این گونه محیط های خصوصی، داشتن مجوزهای رسمی الزامی خواهد بود.

دوربین مدار بسته مخفی

استفاده از این دوربین ها به هر نحو (در محیطهای مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است. در صورت شکایت به واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می تواند به پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضایی منجر شود

روش اخذ مجوز نصب دوربین در محیط های غیر مجاز یا نصب دوربین مخفی

برای دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته مخفی یا نصب دوربین در اماکن غیر مجاز باید شکایتی به واسطه تخریب اموال, تهدیدات امنیتی و یا ضروری بودن نصب این تجهیزات تنظیم نموده و به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی ارائه دهیم و برای اخذ مجوز به طور رسمی اقدام نماییم.

کلام پایانی

در تمامی قوانین حقوقی کشور ، توسط قانون‌گذار و مجری و حتی قوه‌قضاییه به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم و انجام کارهای بازدارنده از اجرای جرم تاکید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در کانال تلگرام ما
عضو شوید!