VOIP





سیستم تلفنی بر بستر شبکه (Voice Over IP )


***VoIP چیست؟***

VoIP که با نام های تلفن IP، تلفن اینترنتی، تلفن پهن‌باند، صدای پهن‌باند و صدا روی پهن‌باند نیز شناخته می شود، تکنولوژی انتقال صدا و فایل های چند رسانه ای روی بستر شبکه های مبتنی بر اینترنتی است که امکان برقراری تماس های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.
عبارت Internet Telephony به استفاده از سرویس های ارتباطی (مانند فکس، صدا، پیامک و پیام صوتی) بر روی بستر اینترنت عمومی اشاره می کند و با روش سنتی برقراری تلفن PSTN ارتباطی ندارد. راهکارها و عملکرد فناوری VoIP، شبیه به روش برقراری ارتباط تلفنی به روش سنتی است و شامل کانال کشی و دیجیتال سازی سیگنال های صوتی آنالوگ و رمزگذاری آنهاست.
اما این اطلاعات بسته بندی شده به جای اینکه از طریق یک شبکه مدار گزینی منتقل شوند، بر روی شبکه راه گزینی کوچک منتقل می شوند.
30 سال پیش اینترنت و واژه ای به این نام وجود نداشت و ارتباط تلفنی تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود.
همچنین، ارسال دیگر انواع داده ها به غیر از صوت، کاملا پر هزینه بود. اما گسترش استفاده از راینه های شخصی و پیشرفت چشمگیر دیگر فناوری های ارتباطی مانند تلفن های همراه و اینترنت تحول بزرگی در عزصه ارتباطات به وجود آورد.
یکی از مزایای بزرگ فناوری VoIP مقرون به صرفه بودن آن است. VoIP نه تنها هزینه استفاده از خدمات و سرویس ها را کاهش می دهد.
برخی از این کاهش هزینه ها به علت استفاده از یک شبکهٔ منفرد برای حمل صدا و اطلاعات است. به خصوص در مکانی که کاربران به شبکه خاصی دسترسی دارند که از آن کمتر استفاده شده است، می توانند از ویپ با هزینه ای کم استفاده کنند.
در بیشتر اوقات تماس‌های VoIP به VoIP رایگان هستند. در حالی که تماس VoIP به شبکه‌های تلفن عمومی (PSTN) ممکن است هزینه‌ای داشته باشد که باید توسط استفاده‌کنندگان VoIP پرداخت شود.
از دیگر مزایای VoIP می توان به عدم نیاز به سیم کشی مجزا، ادغام دستگاه تلفن با رایانه، برگزاری کنفرانس های صوتی و تصویری، گسترش و جابجایی آسان و مدیریت آسان اشاره کرد.
در روش سنتی برای ایجاد چنین فناوری نیاز به سیم کشی گسترده و پیچیده وجود داشت اما VoIP از بستر شبکه استفاده می کند و بنابراین در زمان و هزینه بسیار صرفه جویی خواهد شد.







دلایل برتری ویپ نسبت به سیستم سانترال

نصب و راه اندازی ساده

سیستم های IP-PBX دارای رابط کاربری بر پایه وب هستند و از هر مکان روی شبکه می توان با استفاده از یک مرورگر وب به سیستم دسترسی داشت و تنظیمات و تغییرات مورد نظر را اعمال نمود
در حالی که سیستم های تلفن سانترال باید از طریق نرم افزارهای خاص خود و یا شماره گیری کدهای خاص از روی تلفن برنامه ریزی شوند.

کاهش چشمگیر هزینه ها با استفاده از خدمات ویپ

با استفاده از سیستم های ویپ می توان مکالمات بین شهری و بین المللی را از طریق خطوط داده مانند اینترنت و یا شبکه های WAN بین شعب یک سازمان انجام داد و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های تلفن انجام داد.

عدم نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه تلفن

برخلاف تلفن سانترال که می بایست برای هر مشترک یک زوج سیم ارائه کرد و برای افزایش مشترکین و یا نصب سیستم سانترال، حجم قابل ملاحظه ای سیم کشی انجام داد، سیستم های مبتنی برIP می توانند از بستر شبکه موجود برای کاربران استفاده کند و نیاز به سیم کشی اختصاصی ندارند.
برای مثال یک سیستم IP-PBX می تواند از شبکه LAN متصل شده به رایانه کاربر برای خط تلفن نیز استفاده کند.
همچنین از یک خط LAN می توان به صورت همزمان برای تعداد زیادی کاربر استفاده نمود. از طرفی سیستم IP-PBX استفاده از شبکه بی سیم Wi-Fi در مکان هایی که امکان هیچ نوع سیم کشی وجود ندارد را ممکن می سازد.

عدم محدودیت در بکارگیری یک برند خاص

در سیستم های سانترال برای حفظ کارایی سیستم معمولا توصیه می شود که اجزاء سیستم مانند گوشی کاربران و دیگر سیستم های مکمل، از برند مشابه سیستم سانترال انتخاب شوند.
در سیستم های IP-PBX به این علت که تمام تجهیزات مرتبط بر اساس استاندارد SIP ساخته می شوند، این محدودیت وجود ندارد و شما می توانید از هر برند مورد علاقه خود استفاده نمایید و در عین حال، هیچ کاهشی در کارایی سیستم مشاهده نخواهید کرد.

توسعه پذیری

سیستم های ویپ در ظرفیت خطوط شهری و تعداد مشترکین بسیار انعطاف پذیر هستند. هرگاه به تعداد بیشتری از خطوط شهری نیاز باشد و یا بخواهید تعداد کاربران را افزایش دهید،
می توان به سادگی با افزودن Gateway مناسب این کار را انجام داد و محدودیتی در تعداد و یا برند Gateway وجود ندارد.

افزایش بازدهی و ارتقاء کیفیت خدمات به مشتریان

سیستم های ویپ به علت استفاده از بستر IP به راحتی می توانند با سرورها و نرم افزارهای دیگر ارتباط داشته باشند. به عنوان مثال سیستم های ویپ امکان اتصال به سرویس های (CRM (Customer Relationship Management یعنی سرویس مدیریت ارتباط با مشتریان را دارند.

امکانات بیشتر با قیمت پایین تر

سیستم های IP-PBX به همراه خود دارای طیف وسیعی از امکانات مانند پاسخگویی خودکار، منوی صوتی، پیغامگیر صوتی، امکان ارسال پیغام های دریافت شده به ایمیل کاربر، گزارش گیری مفصل از تلفن های انجام شده و غیره هستند که برای پیاده سازی این امکانات در تلفن سانترال می بایست زیرسیستم های زیادی به آن اضافه نمود که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود.

امکان جابجایی و رومینگ

در سیستم های ویپ در صورتی که کاربر بخواهد از مکان دیگری در درون سازمان از شماره داخلی خود استفاده کند تنها کافی است تلفن خود را به نزدیکترین سوکت شبکه روی دیوار متصل کند و مانند سیستم های سانترال نیازی به سیم کشی مجدد و یا انجام تغییرات در سیم کشی نیست. از طرفی کاربر می تواند از خانه و یا هر محل دیگری از طریق شبکه داده به سیستم ویپ متصل شود و تلفن ها و پیغام های خود را از آن محل مدیریت کند.

امکان استفاده از Soft Phone
Soft Phone نرم افزاری است که بر روی رایانه کاربر نصب می شود و امکانات یک تلفن را برای کاربر فراهم می کند.
کاربر می تواند از روی رایانه خود با هر یک از کاربران داخلی و یا در صورت داشتن مجوز با خطوط شهری تماس تلفنی داشته باشد. مزیت Soft Phone این است که با افزایش کاربران سیستم و استفاده آن ها از Soft Phone، هیچ هزینه اضافی بر سازمان تحمیل نخواهد شد.

سهولت استفاده از تلفن

استفاده از تلفن های IP ساخته شده بر اساس استاندارد SIP بسیار ساده است. این تلفن ها دارای رابط کاربری ساده ای می باشند.

*** معرفی اهداف سیستم تلفنی VOIP***

1- به حداکثر رساندن تماسهای موفق با استفاده از قابلیت پاسخگویی خودکار و توزیع هوشمند تماس
2- سرویس دهی پایدار
3- قابلیت توسعه پذیری
4- مدیریت موثر و آسان سناریوهای پاسخگویی و عملکرد اپراتورها
5- امکان اتصال به سیستم های مالی و سیستم ارتباط با مشتریان
6- تهیه گزارشات متنوع برای بررسی عملکرد سیستم

برای مشاهده امکانات و ماژول های ویژه سیستم تلفنی ویپ کلیک کنید.

در کانال تلگرام ما
عضو شوید!